Tuesday

Al-kisah aku hampir mati lemas 4 tahun lepas

0

Blogger noob ini ghairah menanti baki beberapa ringgit wang nuffnang yang kemudiannya di'claim' tanpa segan silu. Walau tidak sekencang blog lain, sila click iklan untuk menambahkan pendapatan saya! TInggal lagi RM1.87 sebelum di'cashed out


Dua paper lagi. 25 Nov, Technical and Professional Writing dan 27 Nov, Geomatics. Aku maybe pulang ke rumah 29 November, enjoy dulu dengan member member ape ramai da balik kot! men dota, snooker then lepak kat mamak. Debaran cuti beb. Nak study pun dah start rasa malas. Teringat orang rumah kat kampung sape tu???, budu lagi, dahla kelantan sekarang hujan lebat. MInta2 la banjir besar tak berlaku. Sikit2 pon boleh la... Jangan sampai tenggelam macam tahun 2004 sudah. Aku pun hampir mati lemas masa tu. Nasib baik aku dengan Nik masih hidup sampai sekarang. Kalau tak, dah tinggal arwah dan tak wujud la blog ni.


Kejadian berlaku di Kg Pasir Pekan, banjir paling besar yang pernah menimpa negeri Kelantan selama 20 tahun. Tinggi2 rumah nenek aku, tetap sampai bumbung. Nenek da pesan sebelum dia solat zohor. "Air derah tu, tok soh main la. ke maroh ko abah". Dasar jantan yang buas, nasihat seperti itu tidak diambil kisah langsung. Kegembiraan 15 minit bermain air banjir, tidak setanding 5 minit diambang kematian. Tiba2 kami dibawa arus yang laju, dihanyut ke kawasan yang semakin dalam. Dahla masa tu dua ekor ni tak pandai berenang. Padan muka ko.


Masing2 terkapai-kapai. Sunyi je 2:30 petang itu tanpa kicauan burung, tanpa desus manusia. Tapi dua manusia tengah bergelumang dengan maut. Mati sahaja difikiranku. Buntu! 16 tahun hidup dalam hedonisma, bajet nk tangguh taubat sampai hari tua esok? Tawar air sungai masuk ke dalam mulut aku, membuak2 kepulan gas keluar. Ya Allah, pedih sampai ke otak... Tekak aku penuh dengan air. Mati lemaslah aku, tangan aku kian lemah mengapai. Tengah2 hari mana ada orang keluar rumah, dahla banjir. Aku nak harapkan siapa lagi yang boleh tolong aku. Sepupu aku pun dalam keadaan yang sama. Kaki aku da tak mampu memijak tanah sambil dibawa arus deras. Aku nekad, kalaulah mati juga selepas ini biarlah mati dengan aku berusaha menyelamatkan diri. Bukan mati berputih mata.


Syukurlah kebetulan ada pokok kelapa hanyut, sempat kami berpaut dan terus naik rumah dengan muka kontrol macho seolah-olah tiada apa berlaku. Saling berpandangan dan memahami apa situasi yang baru sahaja berlaku. Pucat je muka.. Haha. Tapi apa yang aku masih teruja sampai sekarang yakni kebetulan kami naik ke rumah, nenek baru sahaja selesai berdoa. Sambil tersenyum dia berkata "syukur Alhamdulillah selamat", aku perasan linangan air mata yang mengalir di pipinya waktu itu


Banyak lagi aku nak tulis, tapi esok paper beb. OK. Pesanan buat mereka yang tinggal di tempat risiko banjir. Hayatilah kisah aku ini. Mudah je Allah nak cabut nyawa.


*para pengunjung yang disayangi. nak klik iklan pun xpe, xnk sudah

0 comments:

Post a Comment

Pendapat penulis tidak semestinya tepat. Sebarang komen, ulasan, atau kritikan dialu-alukan. Terima Kasih daripada ub3y