Tuesday

Komen Iklan Kemerdekaan PNB 2012

0


Aku bukan orang seni yang boleh cakap pasal teori atau teknikal bab dunia penyiaran ni. Namun umumnya  sebuah filem, program atau iklan televisyen, memang dibikin untuk tatapan penonton yang majoritinya adalah orang biasa. Contohnya aku yang zero knowledge bab filem-filem ni. 

Jadi secara logiknya, sama ada produk penyiaran itu berkesan atau tidak, mungkin bergantung kepada tahap penerimaan penonton. Bagaimana penonton menilai sesuatu filem/program/iklan tersebut. Dengan kata mudah, kalau cerita best, penonton cakap best. Tak best maka tak mungkin jadi best. Tapi penilaian manusia tidak akan sama. Mungkin ada yang akan bercakap sebaliknya.

Oleh sebab itu, aku jujur mengatakan bahwa Iklan kemerdekaan PNB 2012 adalah sangat pelik dan tak best. Bukan nak kondem atau nak jatuhkan melayu, tapi setiap kali iklan tersebut tersiar di tv, aku automatically facepalmed myself. Tutup separuh muka sampai iklan tu habis. Segan siot.

Entry sebelum ni pun aku ada sentuh sedikit pasal iklan hari raya PNB tapi serius aku tak sangka diorang sequel-kan kisah si Mail tu. Pelakon kanak-kanak tu memang bagus. Mimik muka, tutur kata, bahasa badan memang boleh dipuji. Pakcik yayayayyayayaya tu pun walau nampak terpaksa tapi aku ignore je. Setting sangat cantik dengan pemandangan kalau ikut english skema tu, breathtaking scenery. HD lak tu. Cuma masalah mungkin dari pengarah atau scriptwriter tu sendiri. 

Aku faham mungkin Lensafilm (syarikat penerbitan) nak sampaikan mesej tentang perjuangan ke arah kemerdekaan, elemen persahabatan, amalan menabung dsb. Beluncas yang bertukar menjadi rama-rama, perjuangan melepaskan diri dari tersedak. Tiba-tiba melompat kegirangan yang diselangi lagu koir Merdeka selepas pakcik yayayayyayayayayayayaya keluar, rama-rama terbang bebas di udara. 

Masalahnya iklan tersebut terlampau direct. Dari A sampai Z penonton seperti dipaksa untuk menonton, mendengar dan tidak berfikir. Setiap event ada penjelasan panjang lebar yang tak perlu. Yang paling buat aku bengang aksi pakcik yayayayyaaaayaya tu. Tiada motif, sekadar usaha pengarah nak membodohkan pakcik tu je. Ok dah. Bukan hak aku nak kutuk hasil karya diorang. 

Tapi sebagai tipikal Malaysian, kami sudah terbiasa dengan iklan yang boleh buat kami berfikir sejenak. Kalau dulu mungkin iklan arahan arwah Yasmin Ahmad mendominasi dunia iklan yang menarik, sekarang dah ramai pengarah yang boleh menghasilkan iklan menggunakan resipi yang sama. Tak perlu penerangan demi penerangan macam nak basuh otak kami. Tak perlu plot dari plot yang sarat dengan mesej pelbagai. Tak perlu.

Kreatif tak semestinya perlu mengupah pengarah kreatif daripada firma Leo Burnett. Video local yang budak-budak kita bikin sendiri kat Youtube pun tetap kreatif, malah jauh lebih berkesan daripada iklan PNB ni. Tak perlu aksi kelakar yang dibuat-buat atau memalukan diri sendiri. Iklan Merdeka Petronas - Tan Hong Ming menang anugerah dari Cannes walaupun ringkas dan dirakam secara spontan. Mesej tetap sampai walaupun tanpa linangan air mata penonton. 

Memang tak adil jika nak membandingkan iklan karya tokoh tertentu yang kita sedia maklum hebat hasil seninya. Tapi sebagai sebuah syarikat penerbitan yang sudah bertapak sejak 1977 dan mempunyai profil yang terbukti hebat, sepatutnya tidak menghasilkan produk yang amatur. Apa gunanya produksi yang berkos tinggi dengan alatan yang mahal, setting yang rare, tapi iklan langsung tidak memberi impak kepada penonton?

Komplen memang senang, kalau ada orang suruh aku buat video memang aku tak reti langsung. Ini sekadar pendapat peribadi aku atas kapasiti penonton tv di rumah. Selamat menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 55. Janji Ditepati. hehehe.

Iklan Hari Kemerdekaan 55 daripada PNB 2012

0 comments:

Post a Comment

Pendapat penulis tidak semestinya tepat. Sebarang komen, ulasan, atau kritikan dialu-alukan. Terima Kasih daripada ub3y