Thursday

Kisah Suami Ganas Belasah Isteri

3

Segagah mana pun wanita seperti yang diwar-warkan pada zaman sekarang, masih tidak boleh menolak fakta bahawa mereka tetap memerlukan lelaki. Apatah lagi sebagai suami isteri, cinta sahaja tidak menjamin kebahagiaan tanpa unsur keharmonian sama ada persefahaman mahupun saling menghormati. Wanita juga perlu dilindungi.

         

Lain pula ceritanya yang berlaku kepada Amanda Fong, 19 tahun yang sedang hamil 2 bulan dibelasah kejam oleh suaminya Calven Chik Foo ekoran pertengkaran kecil di sebuah kedai milik Amanda. Rakaman CCTV yng dimuat naik di Youtube juga jelas menunjukkan mangsa dibelasah dengan kejam tanpa sifat perikemanusiaan.

Mungkin ada yang terfikir, apa salah wanita ini hingga diperlaku sedemikian. Manusia memang tidak boleh dari kesilapan. Kalau benar dia bersalah sehingga membangkitkan kemarahan suami. Banyak cara yang boleh menyelesaikan masalah tapi bukan dengan menghukum secara fizikal. Sedangkan lidah lagi tergigit, apatah lagi suami isteri. Andai perbincangan menemui jalan buntu, maka tak salah ianya dipanjangkan ke mahkamah. 

Namun perkara ini sebenarnya biasa terjadi di dalam masyarakat kita. Si suami yang tidak mampu mengawal kemarahan kemudian bertindak kasar dengan isteri. Tak kira pasangan muda atau tua, memang bahkan kes-kes seperti ini sering dilaporkan di akhbar-akhbar tempatan. 

Wanita memang makhluk yang sangat kompleks dan beremosi. Respon mereka sukar dijangka lelaki malah begitu drastik. Mereka bak Super Saiya atau sebenarnya super agresif. Entah apa salah kita, tiba-tiba dari mood happy jadi suram, mudah melenting, perkara kecil diperbesar dan banyak lagi misteri wanita ini. 

Walau bagaimanapun itu semua bukan tiket bagi lelaki untuk mendatangkan kecederaan kepada mereka dengan sengaja. Fahami kehendak wanita, cuba bersabar dan bertimbang rasa. Kadang kala ego lelaki yang tinggi menjadi punca keruntuhan institusi keluarga kerana sukar menerima teguran atau pendapat yang berbeza.


Rakaman CCTV bertarikh 23 Ogos, 5:12 petang - SINI
Rakaman CCTV bertarikh 23 Ogos, 6:24 petang - SINI 
Rakaman CCTV bertarikh 25 Ogos, 1:14 petang - SINI

Penjelasan suami mangsa berhubung isu memukul isterinya, Amanda Fong. 
  • http://mydestiny2011.com/2012/09/05/why-i-beat-up-my-wife-man-at-centre-of-cctv-assault-case-tells-his-story/
Keterangan Amanda Fong dan beberapa penafian terhadap tuduhan suaminya.
  • http://mydestiny2011.com/2012/09/06/its-all-lies-fong-denies-husbands-claims-of-her-infidelity-suicidal-tendencies/

Apa pun semoga kes ini dapat membuka mata rakyat Malaysia. Siapa yang salah dalam kes Amanda Fong, tunggulah hasil siasatan polis dahulu. Cuma sebagai peringatan bahawa keganasan rumahtangga memang berlaku dan menjadi duri dalam daging masyarakat kita. Yang menjadi mangsanya sudah tentu golongan wanita.

3 comments:

Azah said...Reply to comment

kalau perangai dah melampau, pukul sikit2 oklaa. macam pukul budak2 kecik yg liat smayang tu. tapi kalau belasah, it's not okay. nabi pun ada ajar mana tempat2 yang boleh dipukul. kan? kan?

Buatbest said...Reply to comment

kesian..~

Anonymous said...Reply to comment

salam,, jemput masuk = http://www.cintacinta4u.com/index.php/en/

Post a Comment

Pendapat penulis tidak semestinya tepat. Sebarang komen, ulasan, atau kritikan dialu-alukan. Terima Kasih daripada ub3y