Friday

Pelaksanaan Cukai Perkhidmatan Untuk Produk Prabayar? | Maklumat, Pendedahan, Dan Cadangan

8


Tindakan kerajaan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak 6% untuk pembelian kad tambah nilai dan pek permulaan telah menimbulkan reaksi yang berbeza dari pelbagai pihak.  Dengan perkuatkuasaan sepenuhnya pada 15 September 2011 ini. Ada yang mengutuk kerajaan, apa yang memberi 'isyarat' padan muka, ada yang berspekulasi dan sebagainya.

Pada pendapat peribadi, keputusan kerajaan ini merupakan satu tindakan yang terburu-buru dan langsung tidak masuk akal. Siapa yang tak terkejut dengan keputusan yang begitu drastik, malah ianya di luar perbincangan dengan pengguna. 


Aku cuba ulas perkara ini berbekalkan sedikit kefahaman aku tentang pencukaian di Malaysia. Semoga dapat memberi manfaat kepada semua

Jenis jenis cukai di Malaysia
  • Sebelum pergi lebih lanjut, aku cuba terangkan secara ringkas tentang cukai. Di Malaysia terdapat dua jenis cukai iaitu cukai langsung (direct tax) dan cukai tidak langsung (indirect tax). Cukai langsung adalah cukai yang perlu dibayar setelah membuat pengiraan yang tertentu, pada masa yang tertentu, dengan mengisi borang2 yang tertentu. Cukai ini wajib dibayar pada setiap tahun. Contoh cukai langsung adalah cukai pendapatan, cukai syarikat, dan cukai hartanah. Agensi yang terlibat dengan cukai langsung di Malaysia adalah Lembaga Hasil Dalam Negeri (Inland Revenue Board) atau pun lebih mesra dengan LHDN (IRB).
  • Cukai tidak langsung (indirect tax) adalah cukai yang dikenakan terhadap perkhidmatan dan jualan. Contoh yang paling mudah adalah di restoran makanan segera, cukai yang dikenakan sebanyak 6%. Malah hampir semua barangan sama ada dikilangkan, atau diimport, kita akan membayar dengan harga selepas cukai. Ada 10%, 6%, bergantung kepada jenis barang. Zon bebas cukai adalah kawasan di mana cukai tidak langsung ini dikecualikan seperti Langkawi, Labuan dan banyak lagi. Agensi yang terlibat dengan cukai tidak langsung di Malaysia adalah Jabatan Kastam Diraja Malaysia (Royal Malaysians Customs Department).



Service tax untuk prepaid reload? Bila, berapa, bagaimana, kenapa?
  • Sejak tahun 1998 lagi cukai perkhidmatan terhadap produk prabayar telah dikenakan terhadap semua syarikat telekomunikasi (5% sebelum tahun 2011). Mereka yang membayar service tax kepada kerajaan (kastam). Walau bagaimanapun jumlah sebenar mungkin jauh lebih rendah daripada nilai yang dikenakan kepada pengguna mulai 15 September ini. Contohnya untuk tambah nilai prabayar RM10, harga yang perlu dibayar adalah RM10.60 selepas cukai 6%.
  • Notis yang terpapar di laman web Hotlink dan Digi menyatakan bahawa zon bebas cukai terkecuali daripada cukai perkhidmatan 6% ini. Mereka hanya menyatakan Langkawi, Labuan, dan Tioman sahaja. Tidak ada maklumat tentang pengecualian cukai dalam laman web Celcom.
  • Alasan kerajaan mengenakan cukai perkhidmatan kepada pengguna adalah kerana caj panggilan dan SMS yang mahal pada satu ketika dahulu kini telah menjunam murah. Dahulu panggilan mudah alih adalah sebanyak RM0.60 per minit, kini boleh dinikmati dengan RM0.12 per minit. Begitu juga dengan kadar SMS dan MMS yang jauh lebih murah pada era kini mendorong kerajaan untuk mengenakan service tax kepada pengguna, bukan lagi syarikat telekomunikasi.
  • Isian semula melalui ATM misalnya internet banking, cash deposit machine, dan sebagainya akan dihentikan buat sementara waktu. Ini mungkin untuk mereka melakukan penyelarasan di sistem.



Service tax untuk prepaid reload? Mengapa tidak relevan?
  • Basic. Majoriti pengguna pakej prabayar adalah daripada golongan pelajar sama ada di persekolahan atau di institusi pengajian tinggi. Pada tahun 2006, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) melaporkan bilangan pengguna prepaid di Malaysia adalah seramai 21.5 juta dan membelanjakan hampir RM17 juta dalam masa sehari. Jika penggunaan dalam tahun 2006 sama dengan tahun 2011, boleh bayangkan mulai 15 September ini, RM1.02 juta sehari bakal dijana oleh kerajaan dengan bersumberkan golongan2 pelajar yang masih belum berpendapatan tetap. Banyak tu cekau duit budak..
  • Pengguna plan pasca bayar bersorak kerana mereka terlebih dahulu dicaj dengan cukai perkhidmatan di dalam bil mereka. Untuk pengetahuan semua, pengguna pasca bayar dikenakan cukai selepas perkhidmatan digunakan. Jumlahkan semua caj panggilan dan SMS pada waktu itu, kemudian baru service tax. Tidak sama bagi pengguna pra bayar, perkhidmatan belum digunakan lagi, sudah dikenakan cukai. Perasaan membuat transaksi tambahan lebih dirasai pengguna pra bayar. Dari etika perakaunan pun salah, selagi perkhidmatan belum terlaksana, maka transaksi pembayaran tersebut masih belum diklasifikasi sebagai berjaya. Oleh itu tidak wajar dikenakan cukai sebelum penggunaan. 
  • Berhubung syarikat telekomunikasi yang dikatakan menampung service tax sebelum ini, adakah bermaksud mereka membayar 60 sen kepada kerajaan untuk setiap tambah nilai RM10? Bagi aku tidak. Aku pernah terlibat dengan bisnes kad prabayar pada tahun 2007. Dengan membeli secara pukal 100 keping kad reload daripada pengedar sah, harga bagi sekeping kad reload RM10 ditawarkan hanya RM9.70. Jika harga tersebut dijual kepada pekedai, maka nilai kepada pengedar sepatutnya lebih rendah, dan nilai yang dicukai akan jauh lebih murah. Mungkin bukan 60 sen.
  • Kalau benarlah hanya 3 kawasan iaitu Langkawi, Labuan, dan Tioman sahaja yang dikecualikan cukai perkhidmatan ini, maka tidak adillah kerana banyak lagi zon bebas cukai di Malaysia. Tak perlu sebut banyak. Pengkalan Kubor, dan beberapa kawasan di Wilayah Pembangunan Iskandar Malaysia sudah cukup. Namun begitu, tak logik kiranya prabayar murah di sesetengah tempat. Patut diselaras satu Malaysia.
  • Mengapa produk seperti seluar dalam, coli, pengilat kuku dan banyak lagi dihapuskan duti import? Adakah kerana pakaian dalam isteri sekarang lebih mahal dari dahulu? Sesungguhnya di Malaysia, pakej prabayar satu-satunya produk yang semakin murah dan semakin jimat. Dalam menampung kos perbelanjaan yang semakin meningkat pada hari ini, sekurangnya ada juga barang yang murah.



Service tax untuk prepaid reload? Siapa untung?
  • Orang cakap kerajaan untung, ada orang cakap tak untung, ada cakap syarikat untung. Bagi aku semua betul. Dari aspek cukai tidak langsung (indirect tax), mungkin sebelum ini syarikat telekomunikasi dicaj dengan nilai yang sama kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia. Oleh itu, tidak ada istilah untung rugi di sini kepada pihak kerajaan.
  • Jika teori aku tentang cukai yang dibayar oleh syarikat telekomunikasi lebih rendah adalah benar, maka pendapatan negara selepas 15 September 2011  mungkin meningkat sedikit berbanding sebelum ini.
  • Syarikat sudah tentu akan untung. Sebelum ini mereka yang menampung cukai perkhidmatan, bukan pengguna. Sekaligus menyebabkan perbelanjaan untuk kos barang yang dijual (cost of good sold) tinggi, iaitu tambahan 6% untuk produk prabayar mereka. Jika benar 15 September ini menjadi kenyataan, maka syarikat telekomunikasi akan menikmati untung bersih dengan tambahan puluhan atau ratusan jutaan ringgit.
  • Jangan lupa, kerajaan lagi untung. Mereka akan mengenakan cukai langsung (direct tax) iaitu cukai korporat kepada syarikat telekomunikasi ini. Dapat lagi duit.
  • Siapa rugi? Hehe. jawab sambil tangan di bahu, mata pandang atas.



Cadangan aku.
  • Serius aku hairan. Sepatutnya keputusan yang melibatkan kewangan, cukai, lebih elok diumumkan ketika sesi pembentangan Bajet 2012 pada 7 Oktober 2011 ini. Sekurangnya rakyat tidak akan terkejut dan diimbangkan dengan pengumuman yang lain yang mungkin memberi nafas lega.
  • Jika kerajaan masih terlampau terdesak sekali pun, banyak lagi alternatif lain yang boleh difikirkan. Daripada menambahkan nilai, baik dikurangkan. Misalnya dengan membayar RM10, nilai isian semula adalah RM9.40. RM0.60 adalah cukai perkhidmatan. Oleh itu, urusan perbankan internet masih boleh beroperasi seperti biasa. Malah kesan 'terkejut' mungkin lebih rendah berbanding dengan membayar RM10.60.
  • Syarikat telekomunikasi dijangka akan memperoleh keuntungan tambahan dengan pelaksanaan service tax kepada pengguna. Maka sebaiknya, jagalah hati pengguna ini. Gembirakan kami. Jangan biarkan hanya kerajaan dan syarikat yang untung, pengguna dibiarkan merana. Kasilah rebat 6% kepada kami dalam bentuk sms atau panggilan percuma. Lebih pun tak apa. Hehe
  • Cari loophole. Cari jalan belakang bak Saiful Bukhari. Aku tak pasti benar atau tidak. Tapi jika betullah zon bebas cukai terkecuali daripada cukai perkhidmatan ini, maka tak perlu susah2. Kirim sahaja dengan kenalan yang berada di Langkawi, Labuan, atau Tioman untuk membeli prepaid reload. Kemudian kita transfer duit melalui internet banking, ATM ke. Mungkin leceh sedikit tapi lagi jimat.

8 comments:

Pacifista said...Reply to comment

"Siapa rugi? Hehe. jawab sambil tangan di bahu, mata pandang atas."
haha...lawak la statement ko :p

banyak info ko ni.terbaik la.dari aku yang tak tau apa2 pun boleh faham kalau baca dari mula sampai habis :)

yang aku nak tengok adalah reaksi budak2 sekolah.haha...

zuls said...Reply to comment

Memang perincian yang bagus dari ub3y!

Neyra Shazeyra said...Reply to comment

lebih kurang je pn :)

Anonymous said...Reply to comment

jadi kat bawah ni apa?....Najib kata bukan kerajaan...x paham ehh

Kaji semula caj 6 peratus cukai perkhidmatan: Najib


2011/09/09
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta syarikat telekomunikasi supaya mengkaji semula keputusan mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus kepada pengguna ke atas produk tambah nilai dan pek permulaan kerana keputusan itu kini dilihat membebankan rakyat.

Najib berkata, keputusan itu yang diambil sendiri syarikat telekomunikasi merupakan satu keputusan yang tidak popular selepas beliau mengambil kira pandangan dan maklum balas dari pengguna.
Menurutnya, fokus utama ketika ini, sepatutnya untuk mengurangkan beban rakyat dan bukannya mengambil keputusan untuk menambah beban itu.
"Saya dah dapat banyak reaksi dan maklumat timbal balas dari orang ramai bahawa langkah yang dibuat oleh syarikat telekomunikasi mengenakan cukai perkhidmatan kepada pengguna adalah suatu yang tidak popular dan sukar diterima oleh rakyat.

"Saya berharap syarikat telekomunikasi dapat kaji semula langkah ini kerana hari ini kita hendak kurangkan beban kepada rakyat.

"Kini rakyat terpaksa menanggung kos perbelanjaan serba-serbi dan ada sesetengah bahan makanan sudah bertambah harga, kita hendak kurangkan bebanan pada rakyat," katanya selepas melancarkan logo baru Maybank di Menara Maybank di sini, hari ini.

Najib berkata, kerajaan tidak pernah meluluskan apa-apa berkenaan caj cukai 6.0 peratus berkenaan sebaliknya ia dibuat syarikat telekomunikasi sendiri.
"Kita tidak pernah luluskan, keputusan dibuat pihak syarikat telekomunikasi sendiri," katanya.

Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, mengulas satu kenyataan bersama syarikat telekomunikasi hari ini yang mengumumkan caj berkenaan akan dikenakan kepada produk-produk prabayar bermula Khamis depan.

Menurut kenyataan itu, cukai perkhidmatan bukan sesuatu yang baru, namun sejak perkhidmatan prabayar diperkenalkan pada 1998 cukai berkenaan diserap oleh syarikat telekomunikasi.

Langkah itu diambil bagi memastikan perkhidmatan prabayar mudah alih kekal kompetitif berikutan kadar panggilan dan khidmat pesanan ringkas (SMS) prabayar adalah tinggi berbanding pasca bayar.

Menurutnya, dengan cukai perkhidmatan enam peratus terhadap perkhidmatan prabayar, pelanggan yang membeli tambah nilai RM10 perlu membayar RM10.60, yang mana 60 sen adalah cukai perkhidmatan.

Sementara itu, Maybank melancarkan logo baru yang menampilkan ikon Harimau Malaya dengan lebih jelas selari dengan matlamat Maybank yang mahu berkembang sebagai syarikat perbankan bertaraf global. - BERNAMA

Admin said...Reply to comment

@Anonymous

PENJELASAN BERHUBUNG DENGAN SERVICE CHARGE / GOVERNMENT TAX / SERVICE TAX


PENDAHULUAN

Jabatan Kastam Diraja Malaysia banyak menerima aduan mengenai Service Charge,Service Tax dan Government Tax yang telah menimbulkan kekeliruan dikalangan orang awam. Bagi menjelaskan kekeliruan tersebut, disini dinyatakan perbezaannya.

PERBEZAAN

Service Charge - adalah satu caj selain daripada kos barangan atau perkhidmatan yang dikenakan oleh sesuatu perniagaan didalam bil/inbois. Ini adalah amalan yang dipraktikan dalam industry “hospitality” dan kadar biasa yang dikenakan adalah 10%. Caj ini dikumpulkan oleh majikan sebagai dana untuk diagihkan kepada pekerja. Caj ini boleh mengantikan tip walaupun tidak semestinya.

Service Tax / Government Tax - Secara undang-undang dikenakan dengan kadar 6% (mulai Januari 2011) dibawah Akta Cukai Perkhidmatan 1975 keatas kategori perniagaan dalam “hospitality Industry” contoh: hotel, restoran, pubs dan SPA dibawah lessen yang dikeluarkan oleh JKDM. Lesen cukai perkhidmatan mengandungi nama, alamat dan nombor lesen yang dipamerkan dipremis yang berlesen. Cukai perkhidmatan yang dikenakan , dibayar kepada JKDM bagi tempoh dua(2) bulan sekali. Cukai perkhidmatan tidak dikenakan keatas service caj tetapi atas barangan / perkhidmatan yang dibekalkan.

Jenis perniagaan dan jenis perkhidmatan yang tertakluk kepada pelesenan dan pengenaan cukai perkhidmatan disenaraikan dalam Jadual Kedua Peraturan-Peraturan Cukai Perkhidmatan 1975.

Disediakan Oleh : Bahagian Cukai Dalam Negeri, Putrajaya

najib cakap memang keling sejak dulu. nk buat menara 100 tingkat, pahtu cancel. nak buat suruhanjaya utk spr, tibe2 cancel. cakap xkan naik harga minyak, mggu depan naik.

tunggu. i have my second theory. just wait my other entry

Lizz said...Reply to comment

for me, if nak buat cukai ke apa.. better fikirkan mende masa mula2.bila dah lama baru nak kenakan cukai ni payah.

Izzati Liyana Sabri said...Reply to comment

erm, agk panjang lebar. boleh jadi lecturer tax da ubey. haha. kite taktaw la kenapa mcm takde perasaan sgt. tapi kalau dia kenakan lagi tinggi, boleh join protes gak kot. kite pon rase better tolak terus jadi 9.40. sebab susah lah kalau nak beli kat kedai. kena keluar sen2 pulak. takpun balik sen sen.

Masyithah ( uitm pp ) said...Reply to comment

mempraktikkan teori tax dgn jayanya ... haha tahniah ( tak sesia sebenarnya ko start dr zero , tgk , skang ko dh berjaya buat artikel yg mendidik readers ... wat byk2 lg entry cenggini , esk lusa ak jd editor , ak soh ko jd kolumnis pn ok gak ( berangan lebey ! )

Post a Comment

Pendapat penulis tidak semestinya tepat. Sebarang komen, ulasan, atau kritikan dialu-alukan. Terima Kasih daripada ub3y