Wednesday

Unusual sale items in eBay...

0


ebay


Sebut je uBey eBay mesti ramai yang konfem kenal. Walapun menjalankan perniagaan secara maya. Namun, kejayaan menghasilkan $8.5 billion sejak awal penubuhan sehingga tahun 2008 tidak patut dipandang enteng. eBay ditubuhkan oleh seorang programmer kelahiran Iran berwarganegara Perancis di San Jose, California pada 3 september 1995 bernama Pierre Omidyar. Sehingga suku pertama 2008, eBay menggaji seramai 15500 pekerja dan meluaskan pasaran ke seluruh pelusuk dunia.


Ok. Tutup sudah sejarah eBay. Secara kontranya, eBay sekarang menjadi satu obsesi masyarakat dunia. Manakan tidak, banyak barang2 lelongan dianggap tidak munasabah serta harga yang jauh lebih mahal daripada harga sebenar. Produk2 terbaru yang baru dipasarkan seperti iPhone, Xbox360, PS3, N95 dsb dijual dua kali ganda daripada harga pasaran. Sehinggakan Wierd Al-Yankovich membuat satu lagu bertajuk 'eBay' untuk mengkritik situasi ini. DOWNLOAD


Di Malaysia terdapat juga laman lelong yang tidak kurang popular seperti Lelong dan Mudah. Di sebalik keagungan eBay sebagai kuasa besar membeli belah secara maya mengatasi Amazon, Buy, dsb. Wujud beberapa barang lelongan yang tidak tercapai dek akal. Lawak pun ade, pelik pun ade. Apapun, jom usha ...


*Pada Mei 2006, runtuhani benteng Montgomery yang berada di New York dan dibina pada tahun 1884, dimasukkan dalam daftar barang yang akan dilelong pada eBay. Lelong berakhir pada tanggal 25 Jun 2006, dengan nilai akhir $5,000,310. Akan tetapi, Transaksi jual beli tidak berhasil. dan akhirnya benteng tersebut tidak terjual sampai sekarang.




Gambar for Benteng Montgomery:






* Pada February 2004, Bangkai F/A Hornet Jet Fighter dimasukkan dalam daftar barang lelong di eBay. Pemiliknya adalah Mike Landa. Pesawat tersebut di lelong dengan harga awal $1,000,000. Dia juga menawarkan jasa untuk mengembalikan pesawat tersebut kembali ke keadaan baru (siap terbang) dengan biaya $9,000,000. Landa juga menyatakan kepada pembeli bahwa memerlukan +-$40,000/bulan untuk pembaikpulihan pesawat tersebut. FBI memberitahu Landa bahawa hanya Warga Amerika yang boleh membeli pesawat tersebut, dan a pesawat tersebut tidak boleh meninggalkan wilayah udara Amerika. Pada akhirnya, Lelongan pesawat ini berakhir tanpa adanya pembelian.




Gambar for F/A Hornet Jet Fighter:






* Pada Januari 2006, Seorang pria Inggris yang bernama Leigh Knight menjual sisa Brussels Sprout (sejenis sawi liar) yang tak termakan yang sebelumnya dihidangkan pada jamuan makan malam krismas. Barang tersebut dijual dengan harga £1550 yang mana hasil penjualan akan digunakan untuk rawatan cancer.




Gambar for Brussel Sprout:






* Pada May 2006, seorang bisnesman dari China yang bernama Zhang Cheng membeli Czech Air Force MIG-21 jet Fighter dari penjual yang berada di US dengan harga $24,730. Tidak diketahui apakah kerajaan China membenarkan pengiriman pesawat tesebut.




Gambar for MIG-21 Jet Fighter:






* Pada Jun 2005, Isteri Tim Shaw, seorang DJ radio di England, menjual Lotus Esprit milik Tim dengan harga 50 Sen. Dia melakukan ini setelah mendengar Tim menggoda seorang model yang bernama Jodie Marsh saat sedang langsung di udara. Kereta tersebut terjual dalam tempoh waktu 5 minit dan isteri Tim menyarankan pembeli tersebut untuk segera mengambil barangnya.




Gambar for Lotus Esprit:






*Pada May 2005, sebuah Volkswagen Golf yang sebelumnya dimiliki oleh Joseph Ratzinger (seorang Pope Benedict XVI) dilelong di lamaneBay Jerman dengan harga €188,938.88 ($277,171.12 USD). Pemenang lelong adalah sebuah laman perjudian online yang beralamat di GoldenPalace.com. Laman tersebut terkenal sebagai pembeli barang2 eBay yang tidak masuk akal/luar biasa.




Gambar for VW Golf:






* Sebuah Kapal Aircraft Carrier (kapal induk pesawat tempur) yang memiliki berat 16 ton, dimasukkan dalam lelong di laman eBay. Lelongan tersebut dibatalkan kerana pihak eBay mendakwa bahawa kapal tersebut termasuk barang berbahaya. meskipun semua sistem persenjataan di kapal tersebut sudah dilepaskan sebelumnya.




Gambar for Aircraft Carrier:






* Air yang tersisa dari sebuah cawan yang dulunya pernah diminum oleh Elvis Presley, dijual dengan harga $455.




Gambar for Elvis Presley:






* Seorang mahasiswa mendapat £1.20 dari hasil penjualan sekeping/sebutir sereal Cornflake.




Spoiler for Corn Flakes:






* Seorang lelaki dari Brisbane, Australia, mencuba untuk menjual New Zealand dengan harga awal $.01AUD. harganya naik menjadi $3,000 sebelum eBay menutup lelongan tersebut.




Gambar for New Zealand:






*Sebuah akhbar di Australia menyatakan bahawa pada bulan Desember 2004 terdapat sekeping/sebutir Sereal sarapan Kellogg's yang terjual di eBay dengan harga $1,035AUD karena Kepingan sereal tersebut berbentuk seperti E.T. dari film arahan Steven Spielberg.




Gambar for E.T.:






*Satu dari beberapa mesin terowong yang terlibat dalam pembinaan terowong bawah laut Channel dilelong di laman eBay.




Gambar for Mesin Pengebor:






* Sekumpulan lelaki yang terdiri atas empat orang dari Australia melelong diri mereka sendiri untuk menghabiskan masa cuti hujung minggu dengan menawarkan tema "bir, snek, perbualan yang menyenangkan, dan humor yang akan membuat anda tertawa terbahak-bahak" dengan harga $1,300AUD




Gambar for Beer, Snack, n People:






* Disney menjual sebuah Monorail tidak terpakai (Mark IV Monorail) dengan harga $20,000




Gambar for Monorail:






*GLA (German Language Association) menjual bahasa Jerman dengan maksud untuk menarik perhatian rakyat Jerman. Hal ini dilakukan karena pada saat itu, bahasa Pidgin English (bahasa ringkas yang berasal dari bahasa inggeris, dan biasanya digunakan antara dua orang yang berbeza bahasa untuk berkomunikasi dalam sebuah trade/jual beli) telah sangat berleluasa di Jerman.




Gambar for Perserikatan Bangsa yang menggunakan bahasa Jerman:






*Pada November 2005, Papan nama Hollywood yang asli dijual di eBay dengan harga $450,400




Gambar for Papan Hollywood Asli:






*Pada January 2007, sebuah Brussel Sprout yang telah dimasak tetapi belum dimakan, dijual di eBay. Lelongan tersebut berakhir dengan nilai/harga mencapai $29,000




Gambar for Brussel Sprout:






*Pada February 2007, setelah Britney Spears mencukur semua rambutnya di sebuah salon di Los Angeles, rambut tersebut dilelong di eBay dengan harga $1,000,000 Sebelum barang tersebut dibuang dari daftar lelong eBay.




Gambar for Britney Spears:






*Pada September 2004, Klub football "The Indiana Firebirds" dilelong. awalnya barang tersebut dilelong dengan cara biasa yang mana pelelangan tersebut berakhir dengan kegagalan karena nilai/harga yang di bid/ditawar oleh penawar tidak memuaskan. Kemudian barang tersebut dijual kembali dengan harga nett/mati sebesar $3,900,000.




Gambar for The Indiana Firebirds:






* Bridgeville, California (populasi 25) adalah kota pertama yang dijual di eBay pada tahun 2002, dan telah dilelong sebanyak 3 kali sejak saat itu.




Gambar for Bridgeville:






* PAda April 2005, Seorang pengusaha Amerika Matt Rouse menjual hak untuk memilih nama tengah dirinya. Setelah barang tersebut terjual seharga $8,000, Mahi Utah menolak penggantian nama tengah tersebut. Sampai saat ini, Matt masih memiliki nama tengah aslinya, "Jean".




Gambar for Middle Name:






* Pada tahun 2004, Sebuah keju bakar yang sudah 10 tahun lamanya dan telah dimakan sebahagian, dijual di eBay dengan harga $28,000 karena keju tersebut mirip wajah Virgin Mary




Gambar for Virgin Marry:






*Pada January 2008, empat bola golf dilelong di eBay setelah sebelumnya dikeluarkan dari perut seekor ular Carpet Phyton. barang tersebut dijual dengan harga $1,400AUD.




Gambar for Bola Golf + Carpet Phyton:






* Pada May 2008, Paul Osborn yang tinggal di UK, melelong isterinya sendiri di eBay, Paul mendakwa isterinya curang dengan teman sekerja Paul sendiri.




Gambar for Isteri:






*Pada Juni 2008, Ian Usher melelong "Seluruh Hidupnya" di eBay. Barang yang dilelong termasuk rumahnya, barang2 miliknya, perkenalan ke teman2nya, dan pekerjaannya. saat lelong ditutup, "Seluruh Hidupnya" terjual seharga $384,000




Gambar for Life:






* Pada Agustus 2008, Dr Richard Harrington, wakil presiden dari UK RES(Royal Entolomogy Society), mengumumkan bahwa seekor aphid(kutu daun) yang telah menjadi fosil, dibeli daripada penjual di eBay yang menetap di Lithuania, adalah seekor species yang belum dikenalpasti. Dia ingin menamainya Mindarus eBay. Species yang bertukar menjadi fosil di dalam amber (getah pohon yang mengeras dan biasanya berasal dari tanaman zaman purbakala) tersebut tersimpan di Natural History Museum, London.




Gambar for Aphid:






Menarik bukan? arkk~ letih tulis post ni. semoga terhibur. salam.


SOURCE:http://en.wikipedia.org/wiki/Ebay

0 comments:

Post a Comment

Pendapat penulis tidak semestinya tepat. Sebarang komen, ulasan, atau kritikan dialu-alukan. Terima Kasih daripada ub3y