Friday

Large Hadron Collider (LHC) - Mencari kebenaran atau melawan kuasa tuhan?

0

Photobucket Image Hosting


Sape2 yg buka google sejak kelmarin; 10 september, mesti perasan imej google yg agak unik. Benda ni sebenarnya mungkin dah byk diketahui umum, tp harap masih belum terlambat utk dikongsi maklumat supaya ramai bersedia dgn penyelidikan terbaru ini. Aku kalau boleh akan gune bahasa yang lebih mesra umum supaya lebih mudah difahami. Mase awal2 nk faham bende alah ni mmg pening gle, tapi nasib baik mmber ak terangkan dengan secukup rasa supaya aku jelas. Kredit utk TehRgist. Nak tau ape itu LHC? aku akan bermula dengan analogi di bawah dahulu untuk pemahaman awal.



Analogi


Photobucket Image Hosting

Teori Big-Bang yg mengatakan bahawa berlaku pada 13.73 ± 0.12 billion dahulu adalah origin kepada pembentukan alam semesta kita. Bagaimana ia berlaku? iaitu dua partikel yg berlainan arah bertembung antara satu sama lain dengan pecutan cahaya. Dan apabila collision ni berlaku, jirim2 yang baru mula membentuk dan bergabung maka terhasillah alam semesta yang penuh dengan galaksi, bintang, planet, dsb . Dan menurut kajian sains, alam semesta yang kita duduki ini sedang membesar dan mengembang. Apa yang berada diluar kawasan alam semesta kita? wallahualam.


Large Hadron Collider dan Operasinya


Photobucket Image Hosting

Ok. Da paham teori Big-Bang? so LHC atau Large Hadron Collider adalah
dibina untuk menjalankan eksperimen memecut dua partikel dan seterusnya collide / bertembung antara satu sama lain apabila partikel tersebut sudah mencapai 99.99999% kelajuan cahaya dengan 7TeV tenaga. Tujuan utama adalah untuk menguji kewujudan Standard Model (Higgs boson). Kemudian dapat merungkai misteri kewujudan alam semesta dan misteri2 dalam fizik kuantum dan fizik partikel dll. Blax2. Jangan pening.. abaikan ape aku cite ni. Aku akan cite dengan lebih ringkas di bawah. “Large Hadron Collider adalah cincin “Pemecut Partikel” dan “Atom-Smasher” raksasa yg dibuat oleh European Organization for Nuclear Research (CERN) dengan panjang keliling 27 km dan diameter 3.8 meter yg berkedalaman 175 meter dibawah tanah di negara Perancis dan Switzerland. Cincin tersebut terdiri dari 9300 lingkaran magnet superkonduktif dengan berat bertan-tan dan kemudian didinginkan dengan sekitar 96 ton helium cair. Projek LHC mula dibina pada sekitar 1995 (x sure) dan menelan belanja 6.4 Euro. Tepat 10 september 2008, eksperimen tersebut mula dijalankan. Kenapa eksperimen ni spesel sgt? Untuk maklumat korang, eksperimen ini adalah pencapaian terhebat dunia fizik selepas teori relativiti oleh albert einstein.

Photobucket Image Hosting

Photobucket Image Hosting


Photobucket Image Hosting
Photobucket Image Hosting



Large Hadron Collider dibangun untuk menjawab pelbagai misteri terbesar dalam alam semesta.


Bagaimana Alam Semesta Terbentuk Seperti Hari Ini?
Para saintis sudah sepakat bahwa alam semesta terbentuk akibat peristiwa “Big Bang” tapi mereka belum benar-benar memahami bagaimana dan mengapa alam semesta masih berkembang seperti sekarang ini. Dengan mesin LHC, mereka boleh melihat apa yang berlaku ketika 1/1,000,000 saat peristiwa Big-Bang.
Mereka berharap daapt melihat kewujudan “Partikel Higg Boson” atau popular disebut dengan “Partikel Tuhan”. Iaitu partikel yang terbentuk setelah peristiwa Big-Bang.


Bagaimana Rupa Alam Semesta Kita Ini ?
Banyak ahli fizik percaya bahwa alam semesta kita tidak hanya terdiri dari 3 dimensi (ruang dan waktu) seperti yg kita pahami saat ini. Bahkan ada yg menyatakan bahwa alam semesta sebenarnya terdapat 10 Dimensi.

Dimana Anti-Jirim Berada?
Big Bang menghasilkan “matter” (jirim) dan anti-jirim dengan jumlah yg sama, tetapi kita hanya dapat melihat “matter” saja. Apa yg terjadi dengan anti-matter/jirim? Dengan percubaan LHC, signifikasi yg hampir tidak terlihat antara partikel jirim dan anti-jirim tersebut dapat dipelajari.


Kenapa Partikel Memiliki jisim/berat ?
Partikel cahaya atau Photon tidak memiliki mass/jisim. Sedangkan partikel jirim lain seperti elektron dan quarks memiliki jisim dan para ahli fizik tidak pasti kenapa terjadi begitu.

Apakah Yang Membina Alam Semesta Kita Ini ?
Para ahli hanya mengetahui 4% jirim yang menyusun alam semesta kita sedangkan 96% masih merupakan misteri besar yg popular disebut “Dark Energy”.
*x paham ape tu anti-matter? hehe. cmni la. andai kata korang ada pembaris. tp sebenarnya wujud satu lg pembaris 100% sebijik persis permbaris anda cuma x raveal je. dan jika pembaris tersebut muncul, maka ia akan melenyapkan pembaris asal anda. x paham? dengan matematikal apabila 1 + (-1) = 0 kan? 1 adalah jirim, dan -1 adalah anti-jirim. jgn pk byk2.. rilex sudey


Kontroversi


Ekserimen ini dibantah oleh beberapa saintis serata dunia kerana disifatkan berbahaya dan memberi implikasi yang besar terhadap masa depan. Walaupun CERN memberi kenyataan bahaya kemungkinan untuk terbentuknya black-hole adalah 0.0001% dan selamat, namun dikhuatiri peluangnya yang masih wujud. Organisasi tersebut menepis spekulasi bahahawa kiamat akan berlaku jika eksperimen ini dijalankan.


Kesimpulan


Selepas pengklonan Dolly, projek ni lak yang diorg nk wt untuk lawan takdir. risiko tetap ade. cube bayang big -bang akan berlaku di bawah tanah, kemudian menyedut seluruh eropah dan dunia. apapun, semua yg terlibat adalah pakar, dan hasilnya hanyalah sekadar 1 persejuta saat daripada peristiwa big bang yg sebenar. aku pn x reti sgt bab2 ni. hehe. keputusan eksperimen ini hanya diketahui setelah partikel di dalam cincin besar tersebut sudah mencapai 99.9999% kelajuan cahaya dan bersedia untuk bertembung. Bile? tggu je la.....

0 comments:

Post a Comment

Pendapat penulis tidak semestinya tepat. Sebarang komen, ulasan, atau kritikan dialu-alukan. Terima Kasih daripada ub3y